Alla inlägg den 16 april 2019

Av Steve Nash - 16 april 2019 10:04

CBD er blevet et begreb, som jeg tit er begyndt at møde. Det er ofte i sammenhæng med sundhed, og der blomstrer efterhånden en masse nye butikker op, som sælger en masse produkter med gavnlige effekter, hvor CBD er hovedingrediensen.

 

Hvad er CBD? CBD er en forkortelse for cannabidiol, og det er en aktiv cannabinoid, som er udvundet fra cannabis planten. CBD er lovligt i Danmark, hvis man har en tilladelse fra lægemiddelstyrelsen til at sælge det. Det er i stigende grad blevet mere populært, og man kan få mange produkter, som indeholder CBD.

 

Der sker ofte en forveksling mellem CBD og THC. Det skyldes, at begge er stoffer er udvundet fra cannabisplanten, men CBD har ikke den effekt som gør, at man kan få et rus ud af det. THC står for tetrahydrocannabinol, og er det som er den primære kilde til enten at blive høj eller skæv.

 

THC’en er dog fjernet fra de lovlige CBD-produkter, som du kan købe, og kan kun indeholde meget få spor af THC, som er i så små mængder, at det ikke skulle have nogen skadelig eller psykotisk virkning.

 

Derimod siges det, at CBD som er non-psykoaktiv, har en masse sundhedsmæssige fordele.

Hvad er CBD olie?

Det mest kendte produkt med CBD lige nu er olie. Olien bliver både lavet til madlavning, e-cigaretter, i kapsler og stikpiller, men mest af alt, kan man indtage olien direkte oralt.

Der er en masse påstande om, hvad olien virker imod, og jeg tror at oplevelsen er meget individuelt.

 

Det står flere steder, at olien kan modvirke alt fra depression, migræne, gigt, sclerose, parkinson, smerter, inflammation og meget mere. Jeg ved ikke, hvor meget af dette, som man kan stole på, men sådan er det med utrolig mange produkter, som man kan købe både i fysiske butikker og online efterhånden.

 

Jeg tror dog på, at der nok skal være nogle sundhedsmæssige fordele at hente, men hvis det var et mirakelmiddel tror jeg også, at det var endnu mere populært. Jeg glæder mig dog til at teste nogle af produkterne, og det seneste nye jeg har fået øje på er CBD creme.

Hvad er CBD creme?

CBD creme er egentlig bare normal creme, hvor man har blandet CBD-ekstrakt i produktet. Herved kan man anvende nogle af de fordele, som CBD efter sigende skulle medføre. Jeg har fundet en troværdig webshop som handler med CBD cremer.  

 

Har står der blandt andet, at CBD creme kan hjælpe mod akne, smerter, eksem, gigt, infektioner, psoriasis, ømme led og muskler. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men ikke desto mindre, har det vakt min opmærksomhed.

 

Det bliver spændende at følge udviklingen for disse produkter, og jeg håber, at der snart kommer mere belæg for alle disse fordele, så vi kan få udnyttet alle disse sundhedsmæssige fordele, uden at man skal være alt for skeptisk.

 

Jeg glæder mig i hvert fald til at teste både CBD olie og creme.

 

Jeg håber, at du blev lidt klogere på, hvad CBD i grunden er. Tak fordi at du læste med.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards